Iyengarjooga

IYENGARJOOGAN FILOSOFIA

Iyengarjoogassa työskennellään aina vastavoimien kanssa

Jokaisella restoratiivisellä tunnilla painotetaan erityisesti stira-sukham- asanam käsitettä ja sitä kautta asanatyö aukeaa myös muilla joogatunneilla.

Iyengarjoogassa pyritään kokonaisvaltaiseen kahdeksan portaan tien löytämiseen asana- ja pranayama harjoituksella. Linjauksessa saadaan keho rauhoittumaan tasapainoon mielen kanssa ja kun löydät kaikki kerrokset asanassa,  tunnet astuvasi omaan temppeliisi, hiljaisuuteen, jossa aika pysähtyy ja ymmärrys syvenee.

Iyengarjoogassa asanasarjat muuttuvat aina tilanteen mukaan. Mieli pyritään pitämään koko ajan valppaana, läsnä ja uudistuvana.

Yhden tunnin teema voi olla esim. isovarpaan työskentely kaikissa asanoissa ja sen vaikutus pranaan.

Opetuksessa lähdetään ensin karkeasta asana- ja pranayama työskentelystä ja mennään ajan myötä yhä hienovaraisempaan suuntaan niin, että koko 8-portaan tie on koko ajan mukana.

Mutta jos jäät sen karkean asanatyön vangiksi etkä jaksa edetä syvemmälle jää joogapolkusi lyhyeksi.

Iyengarin opeissa toistuu usein Abhyasa ja Vairagya : älä koskaan luovuta, päästä aina irti.

Omassa harjoituksessani on oivallukset alkaneet vasta päästyäni opettajakoulutuksen jälkeen syventäville juniori tasoille. Ne ovat laajentaneet ymmärrystä siitä miten B.K.S Iyengar haluaa viedä meitä kohti syvempään ymmärrykseen.

Joogassa tärkeää on fokus vaikka kaikki fokus ei ole joogaa!


LISÄÄ NÄKÖKULMIA IYENGARJOOGAN HARJOITTAMISEEN

Iyengarjoogan taustaa: Iyengarjoogan kehittäjä B.K.S. Iyengar
Mitä jooga on?
Iyengarjoogakirjallisuutta
Autoritäärinen opettaminen joogassa
Pääseisonta
Raskauden aikana